Succes door slim in te spelen op behoeften in de markt
Slim waren ze, Daan van Renselaar en Wilco van de Kamp.
Acht jaar geleden hebben ze Stella fietsen opgericht.
Met een omzet van honderd miljoen euro is Stella marktleider in e-bikes.
Zelf heb ik geen Stella en ook geen e-bike.
Ik heb een mooie, sportieve, snelle fiets, waarop ik op eigen kracht heel wat kilometers weg kan trappen.
Toch vind ik het mooi hoe van Renselaar en van de Kamp succesvol hebben ingespeeld op de behoeften in de markt.
Hoe zij hun business hebben opgezet en hoe ze gegroeid zijn tot wat ze nu zijn.
Het begon vanuit de schuur van de ouders van Daan van Renselaar in Nunspeet.
Daan’s moeder wilde graag een elektrische fiets. Maar ze liep aan tegen de hoge prijzen van de beschikbare e-bikes.
Bovendien had ze nog een ander probleem.
Want hoe laat je zo’n zware elektrische fiets van 30 tot 35 kilo, snel repareren als een reparateur ver weg zit?
Zeker als je zelf niet mobiel genoeg bent om die zware fiets weg te brengen.
Zo begon het en zo sleutelde Daan van Renselaar acht jaar geleden zijn eerste e-bike in elkaar.
En ja hoor, in het schuurtje achter z’n ouderlijk huis.
Nu verwachtte ik dat Stella de naam van zijn moeder is, maar dat is niet het geval.
‘Stella’ is ‘ster’ in het Latijn en het Italiaans.
Een ster blinkt en ‘ster’ staat ook voor uitblinken.
En uitblinken wil Stella met zijn e-bikes.
Om te beginnen blinken ze uit door de prijs.
In vergelijking met andere merken e-bikes.
Zij werken zonder tussenhandel (groothandel en fietsenwinkels).
Kennelijk scheelt alleen dat al, 40% op de prijs.
Maar ook blinken ze uit door hun service.
Je hoeft zelf niet te gaan slepen met je e-bike, als die onderhoud vraagt of gerepareerd moet worden.
Zij bieden service aan huis.
Ook al hebben ze inmiddels een aantal servicecentra, verdeeld over het land.
Service aan huis is duidelijk een van hun Unique Selling Points.
Die service kost hen wat, maar levert hen veel meer op, dan dat het hen kost.
Lef hebben en lef blijven hebben om door te gaan; dat is hun devies als ondernemers.
Evenals het hebben van een stip op de horizon.
En die stip, die hebben ze.
In Duitsland hebben ze al voet aan de grond. En België en Denemarken volgen nog.
En ze gaan door met handig inspelen op ontwikkelingen.
Eerder dit jaar zijn ze hun Bike Project gestart.
Daarmee spelen ze handig in op aandacht voor duurzaamheid en ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit.
Hun Bike Project is een onafhankelijk e-bike leasebedrijf:
“Onafhankelijk omdat iedereen bij welke fietsenwinkel dan ook, en dat geldt ook voor online, via Bike Project een e-bike kan aanschaffen.
De winkel, het merk, het maakt niet uit. De e-bike hoeft niet per se via Stella Fietsen gekocht te zijn”.
Ontwikkelingen bijhouden, zowel economisch, maatschappelijk, politiek, als op je vakgebied is cruciaal.
Wil je aan kunnen sluiten bij ontwikkelingen en behoeften in de markt.
En dus succesvol zijn in je loopbaan.
Dat geldt niet alleen voor ondernemers.
Maar voor professionals in zijn algemeen.
Naast inzicht in die ontwikkelingen moet je heel helder hebben wat jij als professional te bieden hebt.
Zodat je een koppeling kunt maken tussen wat de markt nodig heeft en wat jij met jouw kwaliteiten in de markt wilt zetten.
Of je nu wilt werken in loondienst of als zelfstandige.
Dat maakt in principe geen verschil.
In mijn programma ‘Bouw je ideale loopbaan’ leer je hoe je zicht krijgt op ontwikkelingen in de markt.
Hoe je scherp krijgt wat jij te bieden hebt, dus wat jouw kwaliteiten zijn.
En hoe je de koppeling maakt tussen wat jij te bieden hebt en waar de markt behoefte aan heeft.
Lees hier wat het programma jou te bieden heeft en uit welke opties je kunt kiezen.
En wil je eerst je vragen aan me voorleggen?
Maak een afspraak met me voor een oriënterend gesprek. Klik daarvoor op deze link.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!