Mensen werken om zich goed te voelen, ergens bij te horen en een bijdrage te leveren
En niet om geld te verdienen.
Dat is de rotsvaste overtuiging van Ricardo Semler, Braziliaanse ondernemer en bestsellerauteur.
Die overtuiging stamt al uit de jaren 80.
Toen nam hij het machinebedrijf Semco van zijn vader over en raakte overspannen.
Hij besloot daarop een bedrijf te creëren waarin hij zelf graag zou willen werken.
Hij ontsloeg eerst 2/3 van het zittende management.
Vervolgens liet hij de rest van het personeel alles zelf bepalen; de werktijden, het salaris en ook hun managers.
Ook dat laatste pakte in de praktijk goed uit, want medewerkers kiezen iemand aan wie ze hun succes willen toevertrouwen.
Hij stelde fabriekscomités in, met vertegenwoordigers van alle bedrijfsfuncties.
Die comités kregen de bevoegdheid om te beslissen over alle aspecten van productie en verkoop.
Werknemers werden gezien en behandeld als de volwassenen die ze zijn.
Regels en procedures werden bijna volledig overboord gezet.
Voor zijn hotel Boutanique werden de medewerkers gekozen op basis van de vraag: mag je hem of haar? Wil je met hem of haar werken?
De mensen die de selectie deden, hadden geen lijst met competenties. Het was dus een keuze op basis van intuïtie.
Bij zo’n organisatie zou mijn coachklant graag werken.
Of mooier nog, als coördinator een organisatie managen volgens de ideeën van Semler.
Want waar hij nu zit, trappen directeur en MT naar zijn mening regelmatig op de rem.
Jarenlang heeft hij als freelancer gewerkt.
Hij ziet creatieve oplossingen, maar ziet het bedrijf geen keuzes maken.
Werk kost hem veel energie en hij krijgt er geen energie voor terug.
Hij krijgt geen waardering voor zijn werk en kan in zijn werk niet zichzelf zijn.
Hij is dan ook op zoek naar werk waarin hij zich nuttig kan voelen.
In een pure en oprechte omgeving.
Het is dan ook geen wonder dat het gedachtegoed van Semler hem aanspreekt.
Zowel bedrijfsgericht als mensgericht.
Toevallig (hoezo toevallig?) zag ik op de dag van het gesprek met mijn coachklant, een documentaire van IMU BV; de Internet Marketing Unie.
Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren zijn de eigenaren.
De manier waarop zij hun organisatie hebben vormgegeven doet me denken aan de ideeën van Semler.
Ik vind het mooi om van hen te horen dat ze bij de selectie van nieuwe medewerkers in de eerste plaats kijken naar de persoon; of die past in de groep.
Of ze met zo iemand graag een biertje zouden drinken.
En of ze graag samen op vakantie zouden gaan.
Het team moet volgens hen het gevoel geven van een hechte familie.
En bij selectie kijken ze eerder naar de potentie van een persoon dan naar zijn skills.
De medewerkers krijgen veel vrijheid.
Vrijheid zonder eenzaamheid is hun slogan. En in vrijheid verbonden.
Medewerkers hebben geen omlijnde functies, maar verantwoordelijkheden die ze in vrijheid in kunnen vullen.
Hoe ze dat willen doen en waar ze dat doen, is aan hen.
Ik vind het ook mooi hoe Tonny Loorbach onder één paraplu inmiddels zes bedrijven heeft en een zevende in de opstart.
En om te groeien moet je durven loslaten, zegt hij.
Dat geldt ook voor jou.
Zeker als je niet gelukkig bent met het werk dat je doet.
Verandering is eng en mensen doen niet graag enge dingen.
Tenminste, de meesten niet.
Conservatisme kun je zien als een uiting van angst.
Het is een fundamentele menselijke angst om controle kwijt te raken, om het onbekende te omarmen.
Mensen willen geen controle loslaten, omdat ze dan de richting niet kunnen bepalen.
Volgens Semler zijn we hokjesmensen geworden en leven we in hokjesverband.
Ons leven is ingekaderd.
Zodanig dat voor veel mensen alleen iets ingrijpends hen tot verandering kan brengen.
Bijvoorbeeld een ernstige ziekte, een burn-out, een ontslag.
Durf uit je kader te stappen.
Sluit het verleden af en kijk met nieuwe ogen wat de wereld je brengt.
En wie weet, blijkt onvoorspelbaarheid een van de mooiste dingen in het leven.
Ook voor jou.
Vind je het te spannend om op eigen houtje het avontuur aan te gaan?
Graag loop ik als gids met je mee.
Je weet hoe je me kunt contacten.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!