Meer kans op succes bij de baanverwerving met een proactieve strategie

Meer kans op succes bij de baanverwerving met een proactieve strategie

Vier cruciale stappen bij een proactieve strategie voor de baanverwerving

 

Jij kent ze vast ook. Mensen die op zoek zijn naar een baan.

Misschien ben je zelf op zoek.

De verleiding is dan groot om te speuren naar vacatures. Of je in te schrijven bij een werving- en selectiebureau of een recruiter.

Voor het merendeel van de werkzoekenden is dat de meest voor de hand liggende weg.

Maar het is beslist niet de meest efficiënte. En zeker niet de meest effectieve. Als je tenminste werk wilt, dat optimaal bij je past.

Een proactieve benadering van de baanverwerving biedt meer kans op succes. Zeker met een goede strategie.

Die strategie is te leren. In mijn artikel help ik je een eind op weg.

 

Meer kans op succes bij de baanverwerving met een proactieve strategie

photo by SA-Venues.com

 

Reactieve en proactieve strategieën bij de baanverwerving

 

Bij reactieve strategieën reageer je op de situatie zoals die zich voordoet.

Je stelt je als baanzoeker afhankelijk op. Of van vacatures die zich voordoen, of van een selecteur of recruiter.

Je wacht af of je geschikte vacatures vindt en wacht af of je uitgenodigd wordt voor een gesprek en vervolgens of je geselecteerd wordt.

 

Maar wil je wel afhankelijk zijn? Wil je niet liever zelf de baas zijn over je eigen loopbaan?

 

Als je zelf aan het roer wilt staan, dan kies je voor een meer proactieve strategie voor de baanverwerving.

Jij doet zelf je onderzoek naar voor jou passende mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Jij selecteert zelf de organisaties en de functies die jij zoekt en jij legt zelf de contacten met potentiële werk- of opdrachtgevers. En in optima forma doe je zelf een voorstel hoe jij voor een organisatie van betekenis kunt zijn.

 

Wist je dat je met een proactieve benadering ook meer kans hebt op een baan? En niet zomaar een baan, maar een baan die optimaal bij je past?

 

 

Vier cruciale stappen bij de proactieve strategie voor baanverwerving

 

Aan de vier cruciale stappen gaan een aantal stappen vooraf. In die stappen leg je het fundament voor de baanverwerving.

Een deel van dat fundament is een helder beeld van wat jij te bieden hebt op de arbeidsmarkt en van het voor jou ideale werk.

Ook is het belangrijk om een goed basis cv te hebben staan. En een goed profiel op LinkedIn.

Want werkgevers zullen die gebruiken om te beoordelen of ze het gesprek met jou aan willen gaan.

 

Is jouw fundament gereed, dan is het tijd om daadwerkelijk werk te maken van de baanverwerving en de vier cruciale stappen te gaan zetten.

 

Stap 1: Identificeer welke organisaties interessant voor je zijn

Dat kan op een aantal manieren:

 

  • Begin met het maken van een lijstje van 30-60 organisaties waarvoor je zou willen werken.

 

  • Ga in gesprek met vrienden en andere bekenden en vraag hen welke organisaties zij kunnen aanbevelen, jouw wensen met betrekking tot werk gehoord hebbend.

 

  • Ook LinkedIn kan je helpen om organisaties op het spoor te komen. Zo kun je op LinkedIn zoeken op bedrijven. Je kunt zelfs je zoekopties verfijnen naar locatie, bedrijfstak en omvang. En als je een organisatie vindt, die interessant voor je is, ga zo’n bedrijf dan volgen. Dan ziet men niet alleen dat je hen volgt, je krijgt ook updates en eventuele e-mail.

 

Stap 2: Doe je onderzoek naar die organisaties

De volgende stap bij de proactieve benadering van baanverwerving is dat je meer leert over de door jou geselecteerde organisaties. Zodat je kunt bepalen of dat jouw plek is.

Er zijn een aantal manieren om dat te doen:

 

  • Bezoek de website van betreffende organisatie. Lees vooral het onderdeel Over ons of hoe dat ook genoemd wordt. Lees over de geschiedenis van het bedrijf, de producten en diensten. En misschien vind je op internet ook hun jaarverslag.
  • Kijk ook eens onder de knop Nieuws of In de media.

 

  • En als ze een blog hebben, lees daar eens een paar artikelen. Een blog geeft vaak een goed beeld van waar met name hun expertise ligt en van de cultuur van de organisatie.

 

  • Kijk ook eens op Twitter of ze daar een account hebben en ga ze volgen.

 

  • En Google ook eens op de naam van de organisatie. Soms sta je versteld van wat er dan boven komt drijven.

 

Stap 3: Maak gebruik van je netwerk  

Ook daarvoor is LinkedIn een handige tool.

Kies zoeken op bedrijven en type de naam in van de organisatie waarin jij interesse hebt. Je krijgt dan ook te zien welke mensen in je netwerk er werken. Die mensen kun je om hulp vragen.

Houd daarbij voor ogen dat mensen gemakkelijker antwoord geven op je vragen als je ze benadert voor advies dan wanneer je ze vraagt om je te helpen bij het vinden van een baan.

Zeg bijvoorbeeld “Ik ben me aan het oriënteren naar een volgende stap in mijn loopbaan en in dat kader dacht ik dat bedrijf XYZ wel eens interessant voor mij zou kunnen zijn. Misschien kun jij me iets meer vertellen over de organisatiecultuur?”

 

Stap 4: Leg contact met sleutelpersonen in de organisatie

Nu je hebt uitgezocht welke organisaties interessant voor je zijn, is het tijd om te onderzoeken wie voor jou sleutelpersonen zijn in betreffende organisaties.

 

Ook hiervoor is LinkedIn een prima tool.

Wie heeft bijvoorbeeld een functie bij HR? Wie heeft een managementfunctie op de afdeling waar jouw interesse naar uitgaat? Welke mensen zouden wel eens jouw toekomstige collega’s kunnen zijn?

Van welke groepen zijn zij lid?

Dit is de moeite waard om uit te zoeken. Als jij lid bent van dezelfde groep, dan biedt dat mogelijkheden. Niet alleen kun je met hen connecten. Je kunt ook gemakkelijk met hen het gesprek aangaan.

Neem deel aan groepsdiscussies. Zo kun je je expertise laten blijken.

 

Doe hetzelfde met Twitter.

Kijk eens of voor jou interessante bedrijven een link hebben naar Twitter. Ga ze volgen. Wat voor tweets versturen ze? Ook dit is een prachtige manier om je in een discussie te mengen.

 

En welke personen heb jij in je netwerk, die je kunnen introduceren bij sleutelpersonen in de organisatie van jouw belangstelling?

Vraag wat zij weten over de organisatie. Kunnen ze de organisatie aanbevelen als potentiële werkgever? Vraag aan hen wat de beste manier is om geïntroduceerd te worden. Dat is een betere vraag dan direct aan hen vragen of ze jou kunnen introduceren.

 

Uiteindelijk richt je je tot de persoon die bevoegd is om nieuw personeel aan te nemen.

Zorg dat je een goede 30 seconden boodschap hebt, die kort je achtergrond beschrijft en de waarde die jij toevoegt. En onthoud goed: mensen huren mensen in die ze graag mogen. Zorg dus dat je rapport opbouwt.

 

 

 

De Meer Waarde Benadering  is een beproefde strategie om op een proactieve manier werk te maken van de baanverwerving.

Wil jij je die strategie eigen maken?

Schrijf je dan voor de 3-daagse training Bouw je ideale loopbaan.

Of bel (06-54762865 / 0575-544588) of e-mail ([email protected]) me voor het maken van een afspraak voor een oriënterend gesprek.

 

 

 

 

2 antwoorden
  1. Denise
    Denise zegt:

    Ik blijf na het lezen van dit blog nog wel met vraagtekens achter. Ik ben helemaal voor een proactieve houding en ik denk ook zeker dat dit eerder een baan oplevert, maar het maken van een lijst van 30-60 bedrijven die niet per se vacatures hebben openstaan lijkt onzinnig. Dit voornamelijk omdat er op dit moment gewoon niet zoveel banen beschikbaar zijn en bedrijven niet zomaar iemand extra aannemen. Hoe kijkt u daar tegenaan?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *