Waarom een strategisch loopbaanplan eigenlijk hetzelfde is als een ondernemingsplan

Hoe de bouwstenen van een strategisch loopbaanplan overeenkomen met de elementen van een ondernemingsplan

 

In hoeverre is de Meer Waarde Benadering, zoals beschreven in het boek ‘Wat wil ik nu echt?‘, ook toepasbaar bij het vinden van inhuuropdrachten en op termijn bij het starten van een eigen bedrijf?

Voor Niels, een van mijn coachklanten, was dat een vraag waar hij graag een antwoord op had.

Varianten op die vraag worden mij ook met regelmaat gesteld in oriënterende gesprekken voor een individueel loopbaantraject. “Misschien wil ik iets voor mezelf. In hoeverre helpt de Meer Waarde Benadering me dan om te realiseren wat ik voor ogen heb?”

Wist je, dat het voor de aanpak eigenlijk geen verschil maakt of je op zoek bent naar een baan in loondienst of dat je iets voor jezelf wilt beginnen?

En dat de elementen van een strategisch loopbaanplan overeenkomen met de elementen van een ondernemingsplan?

Als je op basis van de Meer Waarde Benadering de bouwstenen hebt verzameld voor jouw strategisch loopbaanplan, dan heb je ook de bouwstenen voor jouw ondernemingsplan.

 

Waarom een strategisch loopbaanplan eigenlijk hetzelfde is als een ondernemingsplan

 

Een ondernemingsplan; strategische management planning met betrekking tot een eigen onderneming

 

In een ondernemingsplan zet je je plannen op een rij met betrekking tot de door jou te starten onderneming. Ook beschrijf je de strategie die je gaat volgen om succesvol vorm en sturing te geven aan je business.

Een ondernemingsplan is een persoonlijk document. Er is geen bepaalde standaard. Wel zijn er bepaalde elementen die steeds terugkomen in een ondernemingsplan.

Je beantwoordt bijvoorbeeld vragen als: Wat wil ik precies gaan doen? Waar ga ik me vestigen? Welke rechtsvorm kies ik? Is er een markt voor mijn product en hoe kom ik aan klanten? Hoeveel geld heb ik nodig om mijn plannen van de grond te krijgen?

 

 

Meer Waarde Benadering; strategische management planning met betrekking tot jezelf

 

Sturing geven aan je loopbaan met de Meer Waarde Benadering is een managementproces.

Sturing geven aan dat proces vraagt management planning. Om dat vooruitziend beleid uit te kunnen stippelen heb je veel informatie nodig; informatie over jezelf en informatie over de arbeidsmarkt.

Sturing geven aan je loopbaan met de Meer Waarde Benadering is strategische management planning.

Wil je namelijk succesvol vorm en sturing geven aan je loopbaan, dan heb je een goede strategie nodig.

 

 

Parallellen tussen een ondernemingsplan en een strategisch loopbaanplan

 

De Meer Waarde Benadering als loopbaanstrategie is in essentie niet anders dan wanneer een ondernemer zijn product of dienst in de markt wil zetten.

Wil je als ondernemer succesvol zijn, dan moet je weloverwogen je product of dienst en je marketingstrategie bepalen.

Voor jou als baanzoeker is dat niet anders.

 

 

Hoe de bouwstenen van een strategisch loopbaanplan overeenkomen met de elementen van een ondernemingsplan

 

1.   Persoonlijke eigenschappen en vaardigheden

 

In een ondernemingsplan:

Wat zijn jouw persoonlijke eigenschappen en vaardigheden als ondernemer? Wat maakt jou met name geschikt voor het ondernemerschap?

Welke kwaliteiten heb je zelf en welke kwaliteiten zou je misschien aanvullend in moeten huren om succesvol te zijn als ondernemer?

 

In een strategisch loopbaanplan:

Waar ben jij met name goed in?

Wat is jouw top vijf; de kwaliteiten die je relatief het liefste inzet in het werk dat je doet en waarin je relatief ook het beste bent?

Welke kwaliteiten moet je eventueel nog verder ontwikkelen om het voor jou ideale werk te realiseren?

 

2.   Jouw persoonlijke missie en met name jouw missie met betrekking tot werk

 

In een ondernemingsplan:

Waarom start je dit bedrijf? Wat denk je ermee te bereiken? Wat is jouw missie en wat zijn jouw doelen met het bedrijf?

Waarom wil je juist nu starten met het ondernemerschap?

 

In een strategisch loopbaanplan:

Wat betekent werk voor jou? En welke bijdrage wil jij leveren met het werk dat je doet?

Hoe verhoudt je werk zich tot andere zaken die belangrijk voor je zijn?

Uitgaande van jouw persoonlijke missie met betrekking tot werk, welke kwaliteiten van jezelf wil je dan met name inzetten in het werk dat je doet?

 

3.   Problemen waarvoor jij de oplossing bent

 

In een ondernemingsplan:

Hoe omschrijf je de huidige situatie van jouw klanten of opdrachtgevers? Tegen welke problemen lopen zij aan? Hoe gaan zij daar nu mee om?

Hoe kun je jouw beweringen staven met feiten?

 

In een strategisch loopbaanplan:

Voor welke problemen van werkgevers ben jij de oplossing?

Waar liggen behoeftes op de arbeidsmarkt? Welke professionals zijn er met name nodig, mede gezien de ontwikkelingen?

Heb je daarnaar je onderzoek gedaan?

 

4.   Omschrijving van jouw product of jouw dienst

 

In een ondernemingsplan:

Welke oplossing draag jij aan voor het probleem dat jij (bij punt 3) hebt geïdentificeerd en waarvoor jij met jouw onderneming de oplossing bent?

Wat wil je met jouw dienst of product bereiken en hoe verloopt dat proces?

 

In een strategisch loopbaanplan:

Wat is het product dat of de dienst die jij in de markt wilt zetten? Ook al werk je in loondienst?

Hoe ziet het profiel van het voor jou ideale werk eruit? Wat is jouw werkprofiel?

 

5.   Jouw afzetmarkt

 

In een ondernemingsplan:

Waar zit men te wachten op jouw product of jouw dienst? Waar liggen met name kansen? Hoe ziet jouw afzetmarkt eruit?

 

In een strategisch loopbaanplan:

Waar is er behoefte aan mensen zoals jij?

Waar spelen daadwerkelijk de problemen waarvoor jij de oplossing bent en welke organisatie matcht met het profiel van het voor jou ideale werk?

 

6.   De concurrenten in kaart

 

In een ondernemingsplan

Met wie ga je de concurrentie aan? Wat doe jij anders dan je concurrenten of wie ben jij anders dan je concurrenten?

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USP’s)?

 

In een strategisch loopbaanplan:

Hoe verhoudt wat jij te bieden hebt zich tot jouw concurrenten?

Hoe onderscheid jij je van hen? Wat zijn jouw unieke verkooppunten, jouw Unique Selling Points (USP’s)?

 

7.   Je marketingplan

 

In een ondernemingsplan:

Hoe ga je je product of dienst daadwerkelijk in de markt zetten? Hoe ga je je product of dienst promoten? En hoe gaat je marketingplan er uit zien?

 

In een strategisch loopbaanplan:

Hoe ziet jouw actieplan eruit, zodat je het werk realiseert dat je voor ogen hebt?

Welke organisaties ga je benaderen en hoe ga je dat vervolgens doen?

 

 

Kortom:

Heb je aan de hand van de Meer Waarde Benadering de bouwstenen voor jouw strategisch loopbaanplan helder in beeld?

Dan heb je ook de essentiële elementen voor jouw ondernemersplan in kaart.

 

 

Wil jij leren hoe je als een ondernemer werk maakt van (ander) werk, ook al werk je in loondienst?

Lees mijn boek Wat wil ik nu echt?

Schat je bij voorbaat in dat je daarbij wel wat hulp kunt gebruiken? Neem contact met me op voor een vrijblijvend oriënterend gesprek.

 

 

 

 

2 antwoorden
  1. Stan Lenssen
    Stan Lenssen zegt:

    Dit is een prachtige parallel Marlène. Er zijn inderdaad veel overeenkomsten. De kern is dat je strategisch nadenkt over hoe je toekomst in te vullen. Een carrière of ondernemerschap, dat maakt voor de invulling weinig uit. Het is meer een principiële keuze.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *