Hoe je door de juiste interviewtechniek verborgen banen boven water krijgt
Handreikingen voor de juiste interviewtechniek om succesvol onderzoek te doen naar behoeften op de arbeidsmarkt en behoeften boven water te krijgen
In een vorig artikel heb je kunnen lezen dat de attitude van de nieuwsgierige onderzoeker de juiste attitude is om succesvol je onderzoek te doen naar behoeften op de arbeidsmarkt en verborgen banen boven water te krijgen.
Wil je succesvol onderzoek gesprekken voeren, dan is die attitude cruciaal.
De tweede component voor succesvol onderzoek doen naar behoeften op de arbeidsmarkt is de juiste interviewtechniek.
Die kun je overigens, net als de attitude van de nieuwsgierige onderzoeker heel goed oefenen. In mijn trajecten doe je dat door je onderzoek te doen naar iets dat jou interesseert, maar dat niet direct gericht is op werk. Ik noemde dat al in een vorig artikel.
In dit artikel geef ik je een aantal handreikingen voor de juiste interviewtechniek om succesvol jouw onderzoek gesprekken te voeren.
Deels hebben de handreikingen betrekking op een goede voorbereiding, deels op het gesprek zelf.
Voordat je daadwerkelijk gaat interviewen; bepaal welke sector interessant voor je is en breng algemene kenmerken van die sector in kaart
Zorg dat je die algemene kenmerken boven water krijgt door het doen van je achtergrondonderzoek, bijvoorbeeld door deskresearch op internet.
Wat zijn ontwikkelingen in de sector? Wat zijn de uitdagingen waarmee de sector geconfronteerd wordt? En wat zijn actuele problemen en mogelijk grote problemen die in het verleden speelden?
Zo verschilt bijvoorbeeld de invloed van automatisering en robotisering sterk per sector. Overigens ook per beroepsgroep.
De financiële dienstverlening heeft bijvoorbeeld al veel gemerkt van digitalisering en automatisering. En er zijn al veel banen verdwenen in administratieve beroepen.
En wat te denken van de ontwikkeling betreffende big data en het Internet of Things (IoT). Door de groei van mogelijkheden voor het analyseren van data over werkprocessen, producten en klanten kunnen bedrijven gerichter opereren. Bijvoorbeeld bij het invoeren van lean manufacturing.
En kan de marketing beter worden afgestemd op de potentiële klant. Kunnen leveranciers met hun werkprocessen direct aansluiten op klantbehoeften en maken big data het mogelijk logistieke processen beter te plannen.
Zorg dat je op de hoogte bent van ontwikkelingen in de sector waar jouw interesse naar uitgaat, innovaties en best practices.
Bepaal welke bedrijven/ organisaties binnen de sector met name interessant voor je zijn en doe je deskresearch naar die bedrijven.
Ga bij de selectie van bedrijven uit van de criteria die je hebt geformuleerd, als afgeleide van jouw ideale werk.
Dat betekent ook dat je kijkt naar werk in relatie tot wat naast werk voor jou belangrijk is, dus jouw persoonlijke missie.
Doe jouw deskresearch naar de geselecteerde bedrijven, net als een onderzoeksjournalist.
Wat zijn de ontwikkelingen binnen het specifieke bedrijf? Actueel, maar ook in het verleden en recentelijk? Zit het bedrijf misschien nog in de overgang van een kleine, familiaire organisatie naar een grotere professionele organisatie met knelpunten en uitdagingen van dien?
Is het bedrijf gefuseerd met andere bedrijven? Hoe is dat gegaan? Is het financieel gezond? Hoe zit het bedrijf in de markt? Zit er sinds kort een nieuw management? Aan welke organisaties waren die managers eerder verbonden?
Bedenk vanuit jouw expertise vragen voor jouw onderzoek gesprek voor elke specifieke geselecteerde organisatie
Doelstelling van jouw vragen is het boven water krijgen van problemen waarvoor jij van meerwaarde, van betekenis kunt zijn.
Het helpt, als je op basis van je deskresearch komt tot hypotheses met betrekking tot mogelijke uitdagingen, problemen waarvoor de organisatie zich gesteld ziet. En waarvoor jij de oplossing kunt zijn.
Door jouw interviewtechniek kun je toetsen of jouw hypothese juist is en zo ja, in hoeverre dat zo is. Concreet denk ik daarbij aan het stellen van jouw vragen, aandachtig luisteren, samenvatten en doorvragen op de informatie die op tafel komt.
Belangrijk is dat je een helder beeld krijgt van wat er speelt, zodat je in kaart krijgt waar jij een bijdrage aan kunt leveren.
Zijn de behoeften niet manifest, zorg dat je latente behoeften boven water krijgt. Dat doe je door vanuit jouw expertise de juiste vragen te stellen.
Zoals je, als je al jaren in je huis woont, bij wijze van spreken de barsten in een plafond of de kale verf of de gedateerde badkamer of keuken niet meer ziet, zo zien mensen in organisaties vaak ook niet wat jij als buitenstaander wél ziet.
Bijvoorbeeld dat er efficiënter gewerkt kan worden en niet langer tijd wordt verspild aan het steeds weer uitvinden van het wiel. Of dat onbegrip en ontevredenheid bij klanten aangepakt kunnen worden door betere samenwerking en communicatie binnen het bedrijf en meer duidelijkheid over een bepaalde service en bijbehorende deliverables.
Jij met jouw expertise en komend van buiten de organisatie, kunt door het stellen van de juiste vragen de vinger op de zere plek leggen. En behoeftes manifest maken, die latent wel aanwezig waren, maar niet als zodanig werden gevoeld.
Ben in het gesprek zelf goed voorbereid, zakelijk, maar laat voortdurend je passie blijken en blijf in je onderzoekende houding
Je laat jouw passie blijken door de vragen die je stelt, jouw attitude en jouw enthousiasme.
Het effect daarvan zal zijn dat mensen graag met je verder willen praten. In een vervolggesprek en op uitnodiging van de organisatie kun je dan komen met jouw plan, jouw voorstel hoe jij voor de organisatie van betekenis kunt zijn.
Wees in een eerste gesprek een beetje terughoudend met betrekking tot wat jij voor het bedrijf zou kunnen betekenen. Ook al komen er gelijk ideeën in je op. Ventileer je ideeën niet voordat je zaken goed hebt uitgedacht en met een doordacht voorstel kunt komen. Realiseer je ook dat als jij in een eerste gesprek al met allerlei oplossingen komt, dat arrogant over kan komen.
Nodigt de organisatie je niet spontaan uit voor een vervolggesprek, durf dan zelf het initiatief daartoe te nemen. En kijk of je daarvoor alvast een vervolgafspraak kunt maken.
Tenslotte: maak je bij het doen van je onderzoek niet afhankelijk van één bron
Ga niet af op de verhalen, de indrukken, het oordeel van één persoon. Voer meer dan één gesprek in een organisatie en met diverse professionals. En als je de gelegenheid hebt, loop mee, neem zelf waar, maak mee hoe het reilt en zeilt in het bedrijf en voel hoe dat is.
Op basis van alle indrukken kun jij vervolgens een passend voorstel uitwerken met betrekking tot hoe jij voor de organisatie van betekenis kunt zijn.
Dat voorstel presenteren en jouw ideale baan creëren.
Zoals ik al aangaf, onderzoek doen naar behoeften op de arbeidsmarkt is niet voor iedereen gemakkelijk.
Begeleiding, goed op de rails gezet worden, focus houden en ondersteuning op momenten dat het even tegen zit, helpen daarbij.
Neem gerust contact met me op om de mogelijkheden daartoe te bespreken. Dat kan via deze link.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!