Netwerken is een kwestie van brengen en halen; wat breng jij?
Een zestal aandachtpunten voor effectief netwerken
“Nee, ik wil geen koffie met je drinken“, luidde de kop boven een artikel in NRC.
Ik kan me dat in een aantal situaties goed voorstellen.
Maar al te vaak wordt netwerken door de netwerker zelf verkeerd opgepakt. Alsof netwerken hetzelfde is als even gezellig bijpraten onder het genot van een kopje koffie.
En bij uitnodigingen met formuleringen als samen een koffietje doen krijg ik al helemaal de kriebels.
Effectief netwerken is echt werken. Werken aan een goede voorbereiding, werken bij het daadwerkelijke interview en werken om bevindingen in kaart te brengen en vervolgacties uit te stippelen.
En zou je er een kopje koffie bij drinken, alle kans dat je koffie koud staat te worden, gefocust als je bent op je gesprek.
Uit het artikel in NRC blijkt hoe nauw het komt bij netwerken, wil je het succesvol inzetten bij de baanverwerving.
Zo is het bijvoorbeeld goed om je te realiseren dat het bij effectief netwerken niet alleen gaat om halen, maar ook om brengen.
In mijn artikel geef ik je een aantal aandachtspunten om netwerken voor jou te laten werken.
Effectief netwerken is anders dan contacten aangaan en het voeren van gesprekken om een baan te krijgen
Ik heb het dan ook liever niet over netwerken, maar over je onderzoek doen.
Net als een ondernemer je onderzoek doen naar behoeften op de arbeidsmarkt en die in beeld brengen. Zodat je daar vervolgens op in kunt spelen, met wat jij te bieden hebt en aansluitend bij het werk dat jij wilt doen.
Dat is absoluut anders dan kenbaar maken dat je op zoek bent naar een baan en daarover het gesprek aangaan.
Ik noem dat leuren met je cv.
En ook al willen goede vrienden of oud-collega’s je best helpen als je op zoek bent naar ander werk, die manier van netwerken is echt anders dan wat bedoeld wordt met je onderzoek doen.
Effectief netwerken is anders dan vragen om advies
Ook al lees of hoor ik wel eens dat netwerken zo wordt gepresenteerd. Of dat gepropageerd wordt om je zo te presenteren.
Je richt je niet tot de ander omdat je advies wilt hoe jouw probleem op te lossen.
Integendeel, jij voert gesprekken om behoeftes op de arbeidsmarkt in kaart te krijgen, zodat jij daarop in kunt spelen.
In optima forma leidt dat ertoe, dat jij zelf een voorstel doet hoe jij voor de organisatie van betekenis kunt zijn met betrekking tot het oplossen van hun probleem. Of het voorzien in hun behoefte.
In plaats van dat jij advies vraagt kom jij met een soort advies, zij het in de vorm van een aanbod om een voorstel voor hen uit te werken.
Presenteer jij je met een vraag om advies, dan heb je kans dat daarvoor een tarief door jouw gesprekspartner in rekening wordt gebracht. Zoals ook een van de geïnterviewden in het artikel op nrc.nl aangeeft te doen. Want waarom zou iemand dat gratis doen? Het kost immers tijd die je ook zou kunnen besteden aan advisering van je klanten.
Wil je effectief netwerken, zorg dan dat je presentatie op Social Media op orde is
Realiseer je dat jouw gesprekspartner naar aanleiding van jouw verzoek zich een beeld wil vormen van jou. Zeker als je elkaar nog niet persoonlijk kent.
Zorg dat je LinkedIn profiel up-to-date is en een goed beeld geeft van wie jij bent, waar jij warm voor loopt en wat jij in jouw werkzame leven hebt gepresteerd.
Zorg voor relevante aanbevelingen, want sociale bewijskracht versterkt jouw profilering.
Realiseer je bij al jouw activiteiten op Social Media wat er openbaar is en welk beeld van jezelf je daarmee in de wereld zet.
Wil je effectief netwerken, besteed tijd en moeite aan een goede voorbereiding
Laat blijken dat je je hebt verdiept in wie iemand is als persoon en het werk dat iemand doet en gedaan heeft.
Kijk op LinkedIn om te achterhalen of je misschien gemeenschappelijke contacten hebt. Mogelijk is dat iets dat jullie bindt. Hetzelfde kan gelden voor overeenkomstige werkervaring of opleidingen.
Verdiep je in ontwikkelingen in het vakgebied en het werkveld dat jou interesseert. En wat de consequenties daarvan zijn. Dat helpt jou om een beeld te krijgen van de thema’s die onder de aandacht zijn en mogelijke problemen en behoeftes waar jij op in kunt spelen.
Bereid je vragen daaromtrent goed voor.
Effectief netwerken is niet zozeer gericht op vragen, wel op goed luisteren
Goed luisteren om te achterhalen tegen welke problemen een organisatie of een individu aan loopt. Met als doel, om je een goed beeld te vormen van wat jij in dat geval te bieden hebt.
Effectief netwerken is zeker niet gericht op vragen om een baan. Het gaat om iets anders dan verkopen van jezelf. Het gaat om je onderzoek en wat daaruit komt.
Het is goed om je dat te realiseren.
Effectief netwerken gaat ook over geven
Geven van informatie die voor je gesprekspartner voor het oplossen van zijn problemen interessant is.
Door het delen van jouw expertise you can share a unified voice.
Door het doen van jouw onderzoek en het aangaan van gesprekken word jij steeds meer een expert op jouw onderzoeksgebied. En kun je met jouw kennis, inzichten en informatiebronnen van betekenis zijn voor jouw gesprekspartner.
Die informatiebronnen kunnen ook jouw contacten zijn. Durf die te delen. Want door het maken van verbindingen kunnen we het samen een beetje mooier maken. Onze bijdrage leveren aan kennis delen en het terecht komen van de juiste persoon op de juiste plek.
Door te geven bouw je aan een relatie en kun je waarde voor de ander creëren. Daarover gaat het bij effectief netwerken. En als je dat lukt, dan denkt men bij een baanopening ook aan jou.
Nu een vraag aan jou
Wat is jouw expertise? Wat wil jij delen? Waarvoor ben jij te benaderen?
Ik lees het graag in een reactie op mijn blog.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!