Aan de weet komen waar behoefte aan is
Waarom je niet moet leuren met wat je te bieden hebt op de arbeidsmarkt
Of het nu komt door de vakantieperiode waardoor menig ondernemer minder werk/omzet heeft, of door subsidieregelingen van de overheid, ik word met regelmaat lastiggevallen door mensen die denken mij hun product of dienst aan te moeten bieden.
Terwijl ik daar helemaal geen behoefte aan heb. Integendeel, ik merk dat ik daardoor geïrriteerd raak.
Zeker als ze voet bij stuk houden en me een paar dagen later nog een keer lastigvallen en als een soort deur-aan-deur verkoper figuurlijk ‘de voet tussen de deur houden’ om me te doen ingaan op hun aanbod en hun dienst of product af te nemen.
Het is goed om dat te ervaren. Want, ben jij eraan toe om stappen te zetten in je loopbaan en gesprekken te voeren met mensen uit organisaties die interessant voor je zijn? Je loopt het risico dat je in een vergelijkbare valkuil stapt. En gaat leuren met wat jij te bieden hebt op de arbeidsmarkt. En daarmee aan het vissen bent naar een baan.
Terwijl je hebt nagelaten om aan de weet te komen waar behoefte aan is.
Met als resultaat dat deuren voor jou gesloten blijven of dat je een antwoord krijgt als ‘Ik heb geen belangstelling’. (En wellicht als irritant wordt ervaren, waardoor je ook later niet meer welkom bent)
Voordat je komt met je aanbod, moet je eerst aan de weet komen waar behoefte aan is
Bij promotionele activiteiten schieten ondernemers vaak met hagel. Ze stoppen hun flyer of promokrantje bij iedereen in de brievenbus. Of ze sturen bulk promo e-mails naar een adressenbestand dat ze waar dan ook vandaan hebben.
In elk geval niet wetend of er überhaupt behoefte is aan hun aanbod.
Zo kreeg ik afgelopen week ook een paar e-mails:
Beste Marlène,
‘Online kwam ik je tegen als coach in de regio van Deventer. Ik heb ook even een kijkje genomen op je website en het viel me op dat hier behoorlijk wat aandacht aan is besteed, complimenten!
In ons werk met coaches horen wij vaak dat online gevonden worden belangrijk is voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Een belangrijk onderdeel hiervan is het invullen van je meta data. Ik zag dat je dit nog niet overal hebt gedaan op je website.
Bij ***** geven we online marketingtrainingen aan coaches. Je leert hoe je onder de aandacht komt bij je doelgroep en topposities haalt in Google. Via het STAP-budget krijg je tot wel €1.000,- vergoed van de overheid. Daardoor zijn een aantal trainingen zelfs gratis. Lees hier meer: *****
Ik bel je graag even om samen te onderzoeken of dit voor jou ook interessant kan zijn. Heb je volgende week dinsdag of donderdag tijd?’
Of:
‘Goedendag MEER WAARDE IN WERK,
Ik zocht vanochtend naar Coach in Zutphen op Google en merkte dat je niet op de eerste pagina staat met meerwaardeinwerk.nl.
Doordat je positie niet goed is in Google, mis je veel aanvragen en verkeer op je website van bezoekers en potentiële klanten. Bij ***** hebben we diverse bedrijven geholpen in het behalen van een goed website score en betere positie in Google.
Ben je deze of volgende week beschikbaar voor een kort gesprek?’
En vier dagen later, waarschijnlijk omdat ik nog geen reactie gegeven had:
‘Ik weet dat je het druk hebt en dat de kwestie je misschien uit het oog is ontglipt, dus ik wilde nog even terugkomen op mijn vorige mail. Heeft het zin om een kort gesprek over je website meerwaardeinwerk.nl te hebben?
Als dat zo is, antwoord dan gerust en laat mij weten wanneer ik je kan bellen.’
Een aantal tips naar aanleiding van e-mails van commerciële aanbieders
Heb je jouw antwoord op de vraag ‘Wat wil ik nu echt?’ en heb je het profiel van je ideale werk omschreven?
Dan ben je gereed voor de volgende stap: het doen van je onderzoek naar waar behoefte is aan mensen zoals jij. Zodat je met jouw aanbod op de behoeften in kunt spelen.
En niet, zoals bovenstaande aanbieders, met jouw aanbod komt terwijl je niet weet of daar behoefte aan is.
Mede geïnspireerd door bovenstaande e-mails, geef ik je graag een aantal tips hoe contact te leggen met organisaties die interessant voor jou zouden kunnen zijn:
1. Vraag niet naar een baan.
Ook al doe je je onderzoek in het kader van het verkennen van jouw mogelijkheden op de arbeidsmarkt, stap niet in de valkuil van vissen naar een baan.
Je bent je aan het oriënteren naar een volgende stap in je loopbaan. In het kader daarvan voer je gesprekken om te achterhalen of het beeld dat jij van specifieke opties hebt, overeenkomt met de realiteit. En of dat werk of zo’n functie bij jou past.
2. Doe grondig je vooronderzoek.
Goedendag MEER WAARDE IN WERK; Zo’n aanhef gebruik je niet. Even de website bekijken en de afzender had geweten wat mijn naam is.
En volsta niet met heer/mevrouw. Even speuren en dan heb je zo een naam gevonden.
Beste Marlène, is helemaal prima. Zelfs met het juiste accentteken, wat voor sommige mensen nog wel een opgave is.
3. Geef namen correct weer.
Voorkom spelfouten. Want als jij niet de tijd neemt en aandacht geeft aan juiste spelling van een naam, waarom zou de ontvanger dan wel tijd reserveren voor een gesprek met jou?
4. Trek niet te gauw conclusie op basis van onvoldoende informatie
Als de schrijver van de tweede e-mail gezocht had op ‘loopbaancoach Zutphen’, dan had hij mij op de eerste pagina gevonden.
Met specifieker zoeken krijg je specifiekere informatie boven water.
5. Zeg iets over wat je in positieve zin opvalt.
In het voorbeeld: Ik heb ook even een kijkje genomen op je website en het viel me op dat hier behoorlijk wat aandacht aan is besteed, complimenten!
Je potentiële gesprekspartner hoort graag wat je in positieve opvalt.
6. Lees je bericht nog even goed door op spel- , type- en stijlfouten, voordat je het bericht verstuurt.
Bijvoorbeeld: Een goed website score.
En probeer het niet mooier te zeggen dan het is. Bijvoorbeeld uit het oog is ontglipt. Zie je het voor je?
Tot slot
Wil je succesvol je ideale baan vinden of creëren, dan is het belangrijk om aan de weet te komen waar behoefte aan is. Wat werkgevers nodig hebben en wat ze willen.
En hoe dat correspondeert met wat jij te bieden en met het werk dat jij het allerliefste doet. Zodat jij de koppeling kunt maken tussen jouw behoeften en wensen en die van opdrachtgevers of werkgevers.
Meer tips over hoe je die ideale baan vindt of creëert lees je in de hoofdstukken 10 en 11 van mijn boek ‘Wat wil ik nu echt?’ – Een loopbaanstrategie voor gedreven hbo’ers en academici die meer waarde willen realiseren in hun werk.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!