Hoe je de vertaalslag maakt van competenties naar een persoonsprofiel

Hoe je de vertaalslag maakt van competenties naar een persoonsprofiel

Een aantal tips om jouw persoonsprofiel te omschrijven

 

In een van mijn vorige artikelen beschreef ik dat competenties als selectiecriterium steeds belangrijker worden op de arbeidsmarkt.

Het is dan ook zaak om je met je competenties te profileren.

Dat geldt bijvoorbeeld voor je profiel op LinkedIn, maar ook voor je cv.

Een up-to-date cv kan niet meer zonder persoonsprofiel. En ook in de samenvatting op je profiel op LinkedIn mag een beschrijving van je persoonsprofiel niet ontbreken.

Hoe schrijf je zo’n persoonsprofiel?”, wordt mij met regelmaat gevraagd.

In mijn artikel help ik je op weg en geef ik je een aantal tips.

Hoe je de vertaalslag maakt van competenties naar een persoonsprofiel© foto twospeeds / Shutterstock.com

Het schrijven van een persoonsprofiel begint met een goed fundament

 

Dat fundament is je competentieprofiel.

Zorg dat je op basis van zelfonderzoek, mogelijk aangevuld door een vorm van 360-graden feedback, je competenties helder hebt.

 

Bij competenties denk ik niet aan weergaven met één woord.

Ook al worden in vacatures bij de functiecriteria, competenties met regelmaat benoemd met één woord. Laat je niet verleiden om dat voorbeeld te volgen. Want daarmee doe je jezelf tekort.

 

Ik geef je een aantal tips om je competenties te beschrijven:

 

  1. Omschrijf je competenties met de drie dimensies: een omschrijving van ‘het hoe’, ‘het wat’ en ‘de context’.

Wil je nog een paar voorbeelden? Lees een van mijn vorige artikelen er nog eens op na.

 

  1. Stap niet in de valkuil om woorden te gebruiken die zo goed als iedereen gebruikt.

Wist je dat LinkedIn jaarlijks een lijst publiceert van meest gebruikte buzzwoorden op LinkedIn?

Voor 2014 waren dat in deze volgorde: gemotiveerd, gepassioneerd, creatief, gedreven, veel ervaring, verantwoordelijk, strategisch, track record, organisatorisch en expert.

Volgens Jacco Valkenburg zat Nederland ook in 2015 duidelijk niet verlegen om creatieve, gedreven en gespecialiseerde experts.

Deze buzzwoorden eindigen hoog in de top 10 van het afgelopen jaar. Daarnaast zijn we behoorlijk gepassioneerd en enthousiast. Deze omschrijvingen eindigen op een vijfde en negende plaats.

De volledige top 10 van 2015 was in deze volgorde: creatief, gedreven, strategisch, verantwoordelijk, gepassioneerd, gemotiveerd, gespecialiseerd, expert, enthousiast, analytisch.

 

  1. Onderscheid jezelf van anderen.                                                          

Je eigen professionele merk bouwen is belangrijk om succesvol te zijn op de arbeidsmarkt.

Als je hetzelfde klinkt als iedereen, dan val je niet op tussen andere professionals die met jou wedijveren om kansen op de arbeidsmarkt.

Je klinkt al anders als je je competenties beschrijft met de drie dimensies.

Zo vertelde een van mijn coachklanten mij laatst dat een recruiter waarmee hij gesproken had, onder de indruk was van zijn competentieprofiel. En nieuwsgierig was naar hoe mijn coachklant daaraan kwam. Met als conclusie van de recruiter: “Dat boek (Taking charge of your career) moet ook hier in de kast”.

 

 

Spits het persoonsprofiel toe op het werk dat je wilt doen

 

Of de concrete functie die je beoogt.

Wil je met je cv en een brief reageren op een specifieke vacature, bestudeer de functieomschrijving dan goed. Schrijf vervolgens je persoonsprofiel toe naar de vacature.

 

Ik geef je een aantal tips om de vacature te analyseren en op basis van die analyse jouw persoonsprofiel te schrijven:

 

  1. Vorm je een goed beeld van hoe de functie eruit ziet.

Mis je informatie in de vacatureomschrijving om je een goed beeld van de vacature te vormen? Schrijf dat dan voor jezelf op, in de vorm van een vraag. Verzamel zo de informatie die je mist.

Stel vervolgens je vragen aan de persoon bij wie je voor informatie terecht kunt. En misschien heb je nog een netwerkcontact, dat jou meer informatie over de functie kan geven.

Pas in elk geval op met het zelf aanvullen van ontbrekende informatie, want blindvaren op wat je denkt te weten, kan je aardig op een dwaalspoor brengen.

 

  1. Vraag je af welke competenties cruciaal zijn voor de vacante functie.

Wat zijn kritieke succesfactoren? Wie moet je zijn en wat moet je kennen en kunnen om de functie met succes uit te oefenen?

Waar vind je die competenties terug in jouw competentieprofiel?

 

  1. Selecteer de competenties uit jouw profiel die matchen met de kritieke succesfactoren

Wat zijn de competenties van jou waarmee je laat zien, dat jij met wat jij te bieden hebt, dé persoon bent die de werkgever moet hebben?

 

 

Heb je eenmaal je selectie gemaakt, schrijf je persoonsprofiel

 

Een persoonsprofiel komt in je cv na je personalia te staan. Het is een eerste kennismaking met jou als persoon. Zet jezelf neer in relatie tot de functie die je beoogt.

 

Ik geef je een aantal tips om jouw persoonsprofiel daadwerkelijk te schrijven:

 

  1. Schrijf in de eerste persoon.

Schrijf in de ik-vorm, ook al komt dat misschien wat opschepperig op je over.

Schrijf niet in de derde persoon. Bijvoorbeeld:

John heeft sterke analytische vaardigheden. Hij is in staat om de juiste vragen te stellen, zodat hij informatie snel begrijpt en tot zich kan nemen…………”

 

  1. Schrijf kort en krachtig.

Een persoonsprofiel moet niet meer zijn dan vier of vijf zinnen.

 

  1. Maak er een klein, goed lopend verhaal van.

Dus geen opsomming van kwaliteiten.

Laat in dat verhaal zien waar jij met name goed in bent, wat jou bijzonder maakt en wat jou onderscheidt van anderen.

Bijvoorbeeld:

“Graag lever ik een bijdrage aan de reputatie en het commerciële succes van organisaties. Door mijn nieuwsgierigheid ontdek ik vaak nieuwe ‘dingen’ en kom ik tot creatieve concepten, waarmee ik de verbinding weet te maken tussen merken, organisaties en de beoogde doelgroepen. Zowel business to consumer als business to business. Ik leg makkelijk contact met mensen en maak dankbaar gebruik van mijn netwerk om de verbindingen te leggen, schakelfiguren te bereiken en te realiseren wat ik voor ogen heb.”

 

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het scherp krijgen van wat je te bieden hebt?

Lees mijn aanbod betreffende de 3-daagse training ‘Bouw je ideale loopbaan.

Of bel (0575-544588/06-54762865) of e-mail ([email protected]) me voor het maken van een afspraak voor een oriënterend gesprek.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *