Hoe lenig en flexibel ben jij?
Een zestal tips om lenig en flexibel mee te kunnen bewegen met ontwikkelingen op de arbeidsmarkt
“Eerst moesten er 2.500 banen weg…..……en nu nog eens 4.000
Zo luidt de kop op de voorpagina van NRC Economie van woensdag 4 december.
De komende drie jaar verdwijnen er bij Achmea 4000 banen. Volgens het artikel ziet de board room de aanpassingen als een vervolg op eerder doorgevoerde verbeteringen. Met die verbeteringen sluit Achmea aan op ontwikkelingen in de markt.
Voor verzekeraar Achmea is de sanering onderdeel van verbetering. Maar ben je werknemer van Achmea, dan is het moeilijk om je naderend ontslag als verbetering te ervaren. Integendeel, zo’n bericht komt hard binnen en roept veel onzekerheid op.
Dat wordt anders als je er min of meer op bent voorbereid. Als je loopbaanvaardig bent. En flexibel in kunt spelen op de situatie die zich voordoet.
Dan voorkom je dat je moet polsstok springen op het moment dat je je baan verliest. En het risico loopt dat je in de sloot belandt.
In mijn artikel geef ik je een zestal tips om lenig en flexibel mee te kunnen bewegen met ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
© foto: Apdency at nl.wikipedia
Wendbaarheid is topprioriteit van organisaties in 2014
Dat blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek van TNS Nipo en Raet.
Organisaties willen lenig en flexibel zijn.
Dat is heel begrijpelijk. Voor organisaties is het belangrijk dat ze flexibel in kunnen spelen op de ontwikkelingen in de markt. En hun aanbod en manier van werken daarop aan kunnen passen.
Zo willen klanten minder bureaucratie en snelle en toegankelijke keuzes via internet. De financiële sector, inclusief verzekeringen, heeft zich daaraan aangepast.
Voor mij is dat heel herkenbaar. Ook ik als consument doe mijn bankzaken via internet en mijn verzekeringen regel ik zelf. Voor jou is dat waarschijnlijk ook het geval.
Het voelt voor mij dan ook niet vreemd dat mijn bank en mijn verzekeraars op de ontwikkelingen inspelen. Doen zij dat niet, dan missen zij bij voorbaat de boot.
Ik realiseer me daarbij overigens heel goed dat die ontwikkelingen voor werknemers van betreffende organisaties negatief kunnen zijn. Voor duizenden is immers hun functie komen te vervallen. Misschien geldt dat ook voor jou.
Het wordt echter gemakkelijker om als werknemer met zulke situaties om te gaan als jij, net als organisaties, lenig en flexibel kunt meebewegen met ontwikkelingen in de markt.
En dat is een kwaliteit die eigenlijk iedereen zou moeten (kunnen) ontwikkelen.
Wendbare medewerkers is topprioriteit voor organisaties in 2014
Dat komt naar voren in het eerder genoemde onderzoek.
Willen organisaties gemakkelijk kunnen inspringen op veranderingen in de markt, dan hebben organisaties wendbare medewerkers nodig, die lenig en flexibel zijn.
Dat zijn werknemers die mee kunnen bewegen met ontwikkelingen in de markt. Die gedreven zijn om zich als persoon en als professional te ontwikkelen. En die zich snel kunnen aanpassen aan gewijzigde omstandigheden.
Voor organisaties is het dan ook alleszins de moeite waard om te investeren in opleiding en ontwikkeling van medewerkers. Uit het onderzoek blijkt dat organisaties hier al hard aan werken.
Voor jou als werknemer is het goed om je te realiseren dat opleiding en ontwikkeling van jou als professional ook van cruciaal belang is voor de organisatie waarvoor je werkt.
Een zestal tips om lenig en flexibel mee te kunnen bewegen met ontwikkelingen op de arbeidsmarkt
1. Neem zelf de verantwoordelijkheid voor je loopbaan
Stel je niet afhankelijk op. Neem zelf het stuur in handen.
Zorg dat je interessant blijft voor werkgevers. Zorg voor fitheid en inzetbaarheid in werk. In een vorig artikel heb ik daarover geschreven.
2. Stel je in op flexibilisering van de arbeidsmarkt
Een contract voor onbepaalde tijd hoort steeds meer tot het verleden. Allerlei flexibele samenwerkingsvormen komen daarvoor in de plaats.
Bovendien, ook met een contract voor onbepaalde tijd, ben je nog niet verzekerd van een baan. Het is goed om daarop in te spelen.
3. Investeer in je persoonlijke en professionele ontwikkeling
Maak bewust tijd en ruimte vrij om te reflecteren over je loopbaan. Vorm je een beeld van waar jij, bijvoorbeeld over een jaar of vijf, wilt staan.
En maak je ideeën bespreekbaar. Dan laat je zien dat je ambitie hebt en word je eerder gehoord.
4. Zorg dat je zichtbaar bent, zowel in je eigen organisatie als daarbuiten
Dat maakt het voor jou ook gemakkelijker om gevonden te worden. En gevonden worden is belangrijker dan vinden. Niet alleen voor een nieuwe functie, maar ook voor een nieuwe baan.
5. Doe je onderzoek naar behoeften in je eigen organisatie en daarbuiten
Volg de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Met name ook de ontwikkelingen in jouw vakgebied en jouw werkveld.
Welke ontwikkelingen en problemen zie jij? En wat zijn ontwikkelingen en/of problemen waar jij op in kunt spelen?
6. Doe proactief jouw voorstel hoe jij voor de organisatie van betekenis kunt zijn
Dat kan de organisatie zijn waar je nu werkt of elders.
Neem zelf het stuur in handen. Stel je niet afhankelijk op van de mogelijkheden die geboden worden.
Zorg dat je goed zicht hebt op wat jij te bieden hebt. En op wat een organisatie nodig heeft om flexibel aan te sluiten op de ontwikkelingen in de markt.
Door zelf proactief je voorstel te doen, kun je je eigen functie of baan creëren.
Wil jij je die tips eigen maken? Zodat je je niet langer afhankelijk voelt van een opdrachtgever of baas?
Met behulp van de Meer Waarde Benadering kan ik je leren hoe je dat concreet doet.
Bel (06-54762865 / 0575-544588) of e-mail ([email protected]) me gerust voor het maken van een afspraak voor een oriënterend gesprek
O, wat leuk om je ook op de radio te horen….laat weer eens zien hoe flexibel jezelf ook bent!
Heel leuk om dat fragment even te luisteren…nu maar hopen dat velen zich laten inspireren.
Want dat is toch echt de moeite meer dan waard!
Hi Jacobiene, dank je voor je compliment.
Het is inderdaad ook voor mij belangrijk om ervoor te zorgen dat ik lenig en flexibel blijf. En dan niet alleen fysiek. Zo is het voor mij als loopbaancoach heel belangrijk om me te ontwikkelen in mijn vak. En om de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt nauwgezet te volgen. Met name ook hoe nieuw personeel geworven wordt. Daar kan ik dan met mijn coachklanten weer goed op inspelen. Ook als ondernemer kan ik blijven leren, want ook op het gebied van marketing gaan de ontwikkelingen snel. Ook ik investeer dus flink in opleiding en ontwikkeling.
Dat houdt me scherp, fit, jong en zorgt ervoor dat ik samen met mijn coachklanten flexibel kan meebewegen met de ontwikkelingen op de (arbeids)markt.