Hoe je je overtuigd en overtuigend profileert met je kwaliteiten
Waarom het ‘hoe’ cruciaal is om je overtuigd en overtuigend te profileren met je kwaliteiten
Waar ben jij met name goed in?
Waarom moeten ze jou hebben voor deze functie en niet iemand anders?
Waarin onderscheid jij je van anderen, wat zijn jouw unique selling points?
Zie die vragen maar eens te beantwoorden en je overtuigd en overtuigend te profileren met jouw kwaliteiten.
Dat is lang niet voor iedereen gemakkelijk.
Misschien heb je wel enigszins een beeld van waar jij goed in bent. Maar je kwaliteiten specifiek benoemen en ze overtuigd en overtuigend over het voetlicht brengen, dat is weer een ander verhaal.
Het kan ook goed zijn, dat je het heel lastig vindt om jouw kwaliteiten te benoemen. Vooral omdat ze voor jouzelf zo gewoon zijn; “Dat doe ik gewoon zo” of “Zo ben ik gewoon”. En dat je je daarbij niet realiseert dat wat jij gewoon vindt, jou juist onderscheidt van anderen.
Door heel concreet te maken hoe je iets doet en dat specifiek te beschrijven in jouw succesverhalen, kun je jouw kwaliteiten boven water krijgen.
Bovendien kun je door die concrete beschrijving van het hoe, je overtuigd en overtuigend profileren met jouw kwaliteiten.
De concrete beschrijving van hoe je iets doet is cruciaal om jouw kwaliteiten boven water te krijgen
Ik geef je een voorbeeld:
“Ik ben gaan praten met managers/ directies van de participaties die al ver zijn op het gebied van duurzaamheid om te begrijpen waar zij behoefte aan hebben en wat zij gedaan hebben. Ook heb ik gesproken met ontwikkelaars van modellen of analyse instrumenten om bedrijven en businessmodellen te analyseren op het gebied van duurzaamheid (risico’s, opbrengsten) en op basis daarvan heb ik een functieomschrijving met rollen en doelen opgesteld”.
In hoeverre krijg jij een beeld bij dit verhaal? Kun jij voor je zien hoe de verhalenverteller heeft gehandeld?
Ik heb er nog geen beeld bij. Ik schat in dat de verhalenverteller zelf, dat ook nog niet scherp heeft. Of misschien niet meer.
In vergelijkbare situaties krijg ik dat vaak bevestigd. Met daarbij dan de vermelding, dat het ook als probleem ervaren wordt als er in gesprekken met potentiële opdracht- of werkgevers gevraagd wordt naar een specificering.
Dat specifieke beeld van hoe jij gehandeld hebt is superbelangrijk. Niet alleen voor jouzelf als verhalenverteller, maar ook voor jouw toehoorder(s).
Zo vraagt bovenstaand voorbeeld om verduidelijking, wil ik onderbouwd kwaliteiten destilleren uit dit verhaal.
Er komen allerlei hoe-vragen in me op; bijvoorbeeld:
- Hoe heb je participaties/ bedrijven geselecteerd?
- Hoe heb je contact gelegd met managers/ directies?
- Hoe ben je ontwikkelaars van modellen of analyse instrumenten op het spoor gekomen en hoe heb je een selectie gemaakt?
- Hoe ben je te werk gegaan bij het opstellen van de functieomschrijving?
Het antwoord op die hoe-vragen heb ik nodig om mijn plaatje compleet te maken. Pas als dat het geval is, kan ik beargumenteerd kwaliteiten destilleren uit het verhaal.
Wat een concrete beschrijving van het hoe doet met jou als verhalenverteller
Niet alleen voor de toehoorder is het belangrijk dat je specifiek beschrijft hoe je iets gedaan hebt, maar ook voor jezelf.
Door in herinnering te halen hoe je iets concreet hebt aangepakt, kun je het weer voor je zien.
Je plaatst je psychologisch als het ware weer in die situatie. Met alle gewaarwordingen die daarbij horen. Bijvoorbeeld hoe gemakkelijk het je af ging. Of hoe leuk je het vond om te doen.
Het aan den lijve weer ervaren hoe het voor je was, heeft effect op jouw presentatie.
Het sterkt jou in jouw overtuiging van wat je kunt en wat je leuk vindt om te doen.
Ben je trots op wat je gedaan hebt en vooral ook hoe je het aangepakt hebt, dan straal je dat zowel verbaal als non-verbaal uit. Je gaat vanzelf bijvoorbeeld rechterop zitten, naar voren leunen en wat je vertelt kracht bij zetten door gebaren.
Vond je de activiteit of de taak leuk om te doen, dan gaan je ogen stralen als je het vertelt.
En door jouw enthousiasme en jouw zelfverzekerdheid en kracht weet je de ander mee te nemen in jouw verhaal.
Door de concrete beschrijving van het hoe, kun je je niet alleen overtuigd, maar ook overtuigend profileren met jouw kwaliteiten
Zoals ik als coach uit een concreet beschreven succesverhaal beargumenteerd kwaliteiten kan destilleren, zo kunnen jouw gesprekspartners dat ook.
Als trainer in het voeren van het criteriumgericht interview, spreek ik uit ervaring.
Kun jij een succesverhaal heel concreet beschrijven, dan kan zeker een getrainde toehoorder op zijn vingers tellen welke kwaliteiten hij zoal hoort in jouw verhaal.
Meestal zijn dat veel meer kwaliteiten dan de kwaliteit naar aanleiding waarvan jij jouw voorbeeld geeft.
Bovendien kun je door de voorbeelden die je geeft een gesprek sturen in de richting van de succesverhalen waarmee jij je wilt profileren.
Zoals Daan, een van de deelnemers aan het programma ‘Bouw je ideale loopbaan’ aangaf:
“Door de training kom je tijdens zo’n gesprek er achter waar het toe doet. Je weet het gesprek te sturen en hebt in een korte tijd een beeld van het bedrijf en of je erbij past”.
Kortom
Zorg voor specifiek beschreven voorbeelden, waaruit blijkt dat je bepaalde kwaliteiten hebt. Heb vooral aandacht voor de beschrijving van het hoe.
Dat helpt je niet alleen om zelf overtuigd te zijn van wat je te bieden hebt. Het zal je ook helpen om jouw gesprekspartners daarvan te overtuigen.
Want jouw succesverhalen zijn het bewijs van wat jij te bieden hebt.
Heb jij nog geen goed beeld van wat jij te bieden hebt op de arbeidsmarkt?
En van de koers die jij wilt varen?
Lees mijn aanbod betreffende het programma ‘Bouw je ideale loopbaan’ en bepaal welke optie het beste bij je past.
Wil je eerst je vragen aan me voorleggen?
Maak gerust een afspraak voor een oriënterend gesprek. Dat kan via deze link.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!