Mind the Gap! Overschat of onderschat jezelf niet!
Wat je helpt om jezelf op waarde te schatten
Onlangs las ik een interessant artikel over de skills gap; het gat tussen de kwaliteiten die je bezit en de kwaliteiten die in een bepaalde functie van je worden gevraagd.
Kwaliteiten zie ik daarbij als een containerbegrip. Kwaliteiten omvatten alles wat jij als professional te bieden hebt. In ondernemerstermen, jouw assets.
In het artikel wordt gesproken over een onderzoek waaruit blijkt, dat 61% van de respondenten voelt dat die skills gap er is. Zij geven daar ook concrete eigen voorbeelden van.
Aan de andere kant beweert 95% van de respondenten dat zij gekwalificeerd zijn voor het werk dat ze doen, of zelfs overgekwalificeerd.
Dat is opmerkelijk: in hoeverre is een deel van die 95% geneigd om zichzelf te overschatten?
Naast een groep die geneigd is om zichzelf te overschatten, is er kennelijk ook een groep, die geneigd is om zichzelf te onderschatten.
Meer daarover en over wat je helpt om jezelf op waarde te schatten, lees je in mijn artikel.
De ‘skills gap’ en de ‘reality gap’
Ruim de helft van de respondenten (61%) in het onderzoek geeft aan, te voelen dat er een skills gap is. Zij voelen dus aan dat ze ondergekwalificeerd zijn.
Aan de andere kant zegt 95% van de respondenten, dat zij vinden dat zij gekwalificeerd of zelfs overgekwalificeerd zijn voor het werk dat ze doen. Of misschien willen doen.
Doet dat niet denken aan een reality gap?
Menig selecteur of recruiter zal de reality gap in bepaalde situaties onderkennen.
“Ik kan echt mijn dagen vullen met gesprekken met mensen die vinden dat ze nu toe zijn aan het managen van een school. Die zeggen dat ze er veel verstand van hebben, omdat ze zelf op school hebben gezeten en hun kinderen ook. Maar dat doe ik dus niet”.
Dat mailde mij laatst een recruiter, gespecialiseerd in werving en selectie van leidinggevenden en bestuurders in het onderwijs.
De ‘reality gap’ in het genoemde onderzoek
Het onderzoek werd gedaan onder bijna 3000 managers in diverse werkvelden. Zowel in de profit als non-profit sector en in organisaties van diverse omvang.
In het assessment werden 12 managementcompetenties gemeten. De scores werden vergeleken met een normgroep.
Voordat de deelnemers objectieve feedback kregen over hun scores, werden zij geïnformeerd over de gemiddelde competentiescore, gemeten over de hele onderzoekspopulatie.
Vervolgens werd er naar de verwachting van hun eigen score gevraagd.
Wat blijkt?
Participanten met een score lager dan het gemiddelde gaven bijna unaniem aan, een hogere score te verwachten dan het gemiddelde.
De participanten daarentegen, die hoger dan het gemiddelde gescoord hadden, noemden verwachte scores, vaak significant lager dan hun werkelijke scores.
Onder die groep participanten waren ook respondenten die opmerkelijk hoger dan het gemiddelde scoorden. Soms zelfs in de top 25.
Mensen met een hoog niveau van persoonlijk meesterschap zijn geneigd om zichzelf te onderschatten
“Ofschoon mensen vaak verweten wordt dat ze hun zwakheden niet kennen, blijken velen niet te weten waar ze goed in zijn”.
Dat schijnt Jonathan Swift al in de 18e eeuw gezegd te hebben.
Misschien ken je hem van Gulliver’s reizen?
Peter Senge, auteur van onder andere De Vijfde Discipline zegt over het onderkennen van eigen kwaliteiten en zwakheden:
“Mensen met een hoog niveau van persoonlijk meesterschap zijn zich buitengewoon bewust van hun onwetendheid, incompetenties en de gebieden waarop ze nog kunnen groeien”.
Wellicht zijn ze daardoor eerder geneigd om zichzelf te onderschatten.
‘Gap’ tussen bewuste, ervaren kwaliteiten en de totale set aan kwaliteiten die je hebt
Je kunt niet alleen spreken van een skills gap en een reality gap, maar ook over een gap tussen bewuste kwaliteiten en de totale set aan kwaliteiten die je hebt.
Zoals je wellicht weet, werken we bij MEER WAARDE IN WERK onder andere met succesverhalen.
Daaruit destilleren we persoonlijke kwaliteiten.
Bij persoonlijke kwaliteiten kun je denken aan basisvaardigheden of functionele vaardigheden, specifieke vaardigheden en persoonskenmerken of karaktertrekken.
Werkend met groepen is het mijn ervaring, dat de verhaleninbrenger in eerste instantie zelf over het algemeen maar vier of vijf persoonlijke kwaliteiten kan benoemen, naar aanleiding van zijn verhaal.
Met de groep halen we uit een concreet beschreven succesverhaal met gemak twintig of dertig kwaliteiten.
En het opmerkelijke is, dat de verhalenverteller ze over het algemeen allemaal herkent.
Kwaliteiten die de verhalenverteller geneigd is om over het hoofd te zien, zijn met name persoonskenmerken en karaktertrekken.
Kennelijk zijn die voor jezelf zo vertrouwd, dat je ze niet als kwaliteiten herkent en erkent. “Dat doe ik gewoon zo” of “zo ben ik gewoon” zijn uitspraken die ik vaak hoor.
De verhalenverteller realiseert zich niet, of in elk geval onvoldoende, dat het niet gewoon is, dat je je zo gedraagt.
Zoals Jonathan Swift gezegd schijnt te hebben:
“In us as in soils, sometimes there is a vein of gold which the owner knows not of”.
Wat je helpt om jezelf op waarde te schatten
Het is de kunst om het zicht op je kwaliteiten te vergroten. En dus je onbewuste kwaliteiten, het goud dat in jou verborgen ligt, op te sporen.
En vervolgens te delven en zichtbaar te maken voor jezelf en je omgeving. Zodat men weet en ziet wat er in jou blinkt.
Werken met succesverhalen helpt daarbij.
Vraag ook anderen om feedback. Vaak zien en horen anderen jouw kwaliteiten beter dan jijzelf.
En doe jezelf niet tekort, maak je in je persoonlijk meesterschap niet onnodig klein.
Heb jij nog geen goed beeld van wat jij op de arbeidsmarkt te bieden hebt?
Schrijf je in voor de 3-daagse training ‘Bouw je ideale loopbaan’.
Na de 3 trainingsdagen heb je gegarandeerd een helder en compleet beeld van je kwaliteiten.
Ook kun je voorbeelden noemen waaruit blijkt dat je betreffende kwaliteiten daadwerkelijk hebt.
Dat sterkt niet alleen je zelfvertrouwen. Door het bewijsmateriaal van je kwaliteiten kun je je ook overtuigend presenteren.
Daarmee verklein je de reality gap.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!