Onderzoek doen naar jouw meerwaarde is écht anders dan vissen naar een baan
Misbruik je netwerk niet door willekeurig te vissen naar een baan
Je hebt een helder beeld van het werk dat je wilt doen. De route daar naartoe ging misschien niet altijd over rozen. En was mogelijk niet rechtlijnig.
Misschien heb je aanvankelijk enigszins gezwabberd, maar nu heb je heel helder voor ogen wat voor werk je wilt doen.
Je bent dan ook gereed voor de volgende stap. Zonder omwegen wil je op weg naar je doel.
Dat wordt netwerken en gesprekken voeren om aan een baan te komen. Een baan die past bij het profiel van jouw ideale werk.
Maar dat aangaan en het voeren van die gesprekken is nog niet zo simpel als het misschien lijkt. Integendeel, het luistert heel nauw.
Want voordat je er erg in hebt, ben je aan het vissen naar een baan. En dan loop je het risico dat deuren snel voor je gesloten worden. Misschien zelfs voordat ze überhaupt voor je open gaan.
Hoezo? Dat vraag je je misschien af. Netwerken is toch dé manier om aan werk te komen?
Ja, dat klopt. Maar dan is het wel belangrijk, dat je het op de goede manier doet.
Gooi je eigen glazen niet in, door te vissen naar een baan
Vissen naar een baan; je doet het sneller dan je denkt.
Soms ben je jezelf er nog niet eens van bewust, dat je het doet.
Zo belde me een coachklant omdat het haar niet lukte om ergens binnen te komen en daadwerkelijk afspraken met mensen te maken.
“Hoe introduceer je je dan?”; zo was mijn vraag. “Vertel me eens wat je dan zegt”.
Bekend als ze is met de Meer Waarde Benadering weet ze, dat ze niet naar een baan moet vragen. En ook niet aan moet geven dat ze op zoek is naar werk.
Maar terwijl ze voor mij wilde formuleren hoe ze zich introduceerde, viel voor haar het kwartje. En realiseerde ze zich, wat er gebeurde bij haar introductie. “Ik weet het al” zei ze. Impliciet vroeg ze wel naar een baan.
Je loopt dan inderdaad het risico dat je reacties krijgt zoals “Ik heb geen connectie bij P&O en ik kan je daarin niet verder helpen”. Of “Ik ben niet bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers betrokken, dus ik kan je daar niet verder bij helpen”.
Met als gevolg dat je geen afspraak realiseert en dat deuren voor je gesloten blijven.
Je kunt het dus voor jezelf behoorlijk verprutsen door in gesprekken met anderen te vissen naar een baan.
Het is niet gemakkelijk om niet te vragen naar een baan.
Dat realiseer ik me heel goed.
Je wilt immers zo graag een baan. En voor die baan ben je gesprekken aan het voeren. Dat is waarvoor je het allemaal doet.
Maar steven er niet direct op af of vraag er niet rechtstreeks naar. Want daarmee gooi je je eigen glazen in.
Realiseer je dat je gesprekken voert om helder te krijgen wat jouw toegevoegde waarde kan zijn voor organisaties
Of anders gezegd, voor welke problemen van werkgevers jij de oplossing bent.
Wat zijn ontwikkelingen in de sector? Wat zijn met name de problemen waar men tegenaan loopt?
Maar wat als ik de organisatie niet ken? Hoe kan ik die leren kennen?
Dat vraag je je misschien af.
Google eens naar de organisatie die jouw interesse heeft. Lees erover. Voer gesprekken met mensen die de betreffende organisatie kennen en er al dan niet (voor) werken.
Door de gesprekken aan te gaan leer je ook specifieke vakgebieden en werkvelden beter kennen. En de taal en de typische uitdrukkingen die daarin worden gebruikt.
Daardoor kun je gaande jouw onderzoeksproces ook steeds specifiekere vragen stellen. En word je steeds meer een expert met betrekking tot de functies die jij ambieert. Je raakt er ook vertrouwder mee. Dat voelt je gesprekspartner.
Bovendien kun je door de vragen die je stelt en jouw bijdrage aan het gesprek je expertise laten blijken. En jouw toegevoegde waarde voor betreffende organisatie laten zien. Zodat je in die organisatie in beeld komt.
Onderzoek vanuit je kracht of je waarde kunt toevoegen aan een specifieke organisatie
Een van de deelnemers aan de 3-daagse training van januari formuleerde dat heel mooi:
“Ik heb vorige week gesprekken over ( een mogelijke baan) gevoerd. In dit gesprek heb ik wederom de methodieken van de Meer Waarde Benadering toegepast: vanuit mijn kracht onderzoeken of ik waarde kan toevoegen aan deze organisatie.”
Maar wat als je geen helder hebt van je kracht?
Dan is het de hoogste tijd om je competenties goed in kaart te brengen.
En het bewijsmateriaal te verzamelen, waaruit blijkt dat je die competenties daadwerkelijk hebt. Bij voorkeur met objectieve, meetbare resultaten.
En doe jezelf niet tekort, maak je niet onnodig klein. Kun je nog wat tips gebruiken om je zelfvertrouwen te laten groeien? Lees mijn artikel daarover er nog eens op na.
Ondermijn je kracht niet met ‘ja-maar’
Door ja-maar bevestig je jezelf in het niet-kunnen.
Als je het maar vaak genoeg tegen jezelf zegt, dan loop je het risico dat je er vanzelf in gaat geloven.
Lees met regelmaat jouw competentieprofiel en de resultaten die je met jouw kwaliteiten hebt neergezet.
Dat doet je keer op keer weer voelen en ervaren waar jouw kracht ligt. Zodat ja-maar je niet langer in de weg hoeft te zitten.
Heb je eenmaal helder wat jouw toegevoegde waarde voor een organisatie is, dan kun je via de achterdeur naar binnen en jouw voorstel doen met betrekking tot het werk dat jij wilt doen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!