Personal Branding; zinvol voor het verwerven van een baan of tijdsverspilling?

Personal Branding; zinvol voor het verwerven van een baan of tijdsverspilling?

Over de zin en onzin van Personal Branding

 

“Al een tijdje probeer ik tussen al het sollicitatiegeweld op te vallen door in de openbaarheid te treden, door te netwerken en mijn creativiteit in te zetten.
Na de zoveelste afwijzing vandaag ontvangen te hebben, vraag ik mij af óf Personal Branding écht een toevoeging is op sollicitaties en je CV?”

 

Ik las die vraag in een van de groepen op LinkedIn. De vragensteller heeft al flink de publiciteit gezocht. En de nodige creativiteit ingezet om zichzelf in de kijker te zetten. Dat blijkt bijvoorbeeld uit haar Pinterest pagina.

Kennelijk tot nu toe zonder het gewenste resultaat.

 

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat zij zich afvraagt of en zo ja, in hoeverre Personal Branding bijdraagt aan het verwerven van een baan.

Personal Branding kan heel waardevol zijn bij baanverwerving. Maar helaas wordt Personal Branding vaak verkeerd begrepen. En dus ook verkeerd ingezet.

In dit artikel lees je meer over de zin en onzin van Personal Branding bij het vinden van een baan.

 

Personal Branding gaat niet over 'Ik' © foto: Martin Langbroek

 

Personal Branding gaat niet over ‘Ik’

 

Bij Personal Branding ben je geneigd om te denken aan jezelf in de kijker zetten, jezelf als merk profileren.

Met bijvoorbeeld uitspraken als “Hire me!” of “Moet u straks kiezen uit veel kandidaten? Kies mij als uw personal assistent”. Of “Pas op! Loslopende Personal Assistant!”

 

Personal Branding is echt iets anders dan veel praten over jezelf. Sterker nog, veel praten over jezelf zal je Personal Branding eerder schaden dan dat het je goed doet.

Wat dat betreft, las ik een mooie passage in een artikel op internet. Een passage die me herinnert aan ons bezoek aan Tibet, nu twee jaar geleden.

‘Nga gyal’, het Tibetaanse woord voor trots betekent letterlijk vertaald ‘Ik, de Koning’. Volgens de Dalai Lama is alleen maar denken aan jezelf de bron van alle lijden. Geluk daarentegen staat proportioneel in verhouding tot de gedachten die je hebt met betrekking tot de ander, andere mensen.

Ik lees hieruit, dat als trots alleen maar etaleren is van het narcistische zelf, dat negatief werkt. Zelfbewustzijn is heel waardevol, maar vooral in relatie tot wat jij voor anderen kunt betekenen.

Het lijkt erop, dat het op internet ook zo werkt.

Als je meer volgers wilt, moet je kennelijk minder over jezelf praten.

Wist je bijvoorbeeld, dat hoe vaker je woorden gebruikt als ik, mij of mijn, hoe minder mensen je volgen? En dat jij of jouw de meest geretweete woorden zijn?

 

Iedereen doet bewust of onbewust aan Personal Branding

 

Wist je dat je geen personal brand hoeft te creëren?

Of je wilt of niet, je hebt er al een.

Google maar eens op je naam, gevolgd door je woonplaats.

Als je een pagina hebt op Facebook of een profiel op LinkedIn, dan verschijnt je naam waarschijnlijk op de eerste pagina van de zoekresultaten. Je Facebook pagina en je LinkedIn profiel zijn onderdelen van je personal brand.

En wist je dat je door bepaald gedrag en door communicatie altijd indrukken achter laat bij mensen? Of je dat nu wilt of niet. En of je dat nu bewust doet of niet. Het gebeurt gewoon.

Die indrukken bepalen hoe je wordt waargenomen en hoe je een volgende keer wordt benaderd. Die indrukken bepalen ook hoe er over je wordt gepraat.

Net als een merk, laat je indrukken achter ‘in de hoofden’ van de mensen in je omgeving. Als anderen je naam horen, een foto van je zien of aan je denken, dan hebben ze daarbij een beeld van jou.

Je uitspraken, activiteiten, gedrag en houding zorgen voor een emotionele reactie van anderen. Op de werkvloer vinden ze je bijvoorbeeld een prettige collega om mee samen te werken, iemand waarvan je op aan kunt of juist iemand die de kantjes ervan af loopt.

Zo koppelt men daar een waardeoordeel aan.

 

Personal Branding moet je managen

 

Je kunt Personal Branding bewust inzetten om je positie te versterken. Zeker als je werk wilt maken van (ander) werk.

Je kunt je personal brand zo managen dat mensen van je zien en over en van je horen, wat jij wilt dat ze zien en horen.

Cruciaal is dan, dat je bij Personal Branding de koppeling maakt tussen wie jij bent, waar jij goed in bent, het werk dat jij graag wilt doen en wat werkgevers nodig hebben. Zeker als je op zoek bent naar een baan.

Werkgevers zijn namelijk op zoek naar een oplossing van hun problemen. En werkgevers zijn er niet direct op uit om jouw probleem op te lossen. Dat klinkt misschien cru, maar reëel is het wel.

 

 

Personal Branding is heel zinvol als je daarmee aannemelijk maakt hoe jij van waarde kunt zijn voor een organisatie, doordat jij een bijdrage kunt leveren aan het oplossen van hun probleem.

Het is belangrijk om bij Personal Branding strategisch en planmatig te werk gaan. Dan kan Personal Branding heel goed voor je werken.

In een volgend artikel geef ik je een stappenplan.

 

Strategisch en planmatig werken aan Personal Branding is echt anders dan op allerlei creatieve manieren laten zien en roepen dat je beschikbaar bent voor werk.

Dat laatste zal in de meeste gevallen niet in je voordeel werken.

 

 

Heb jij nog geen goed beeld van waar je goed je in bent en van het werk dat je graag wilt doen?

Of heb je nog geen goed beeld van de problemen van werkgevers waarvoor jij de oplossing bent?

Schrijf je in voor de 3-daagse training ‘Bouw je ideale loopbaan’. Of bel (0575-544588 / 06-54762865)  of e-mail ([email protected]) me voor het maken van een afspraak voor een oriënterend gesprek.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *