Vier tips om te ontsnappen aan het stigma van werkloos zijn
Hoe je de kans vergroot om met een werkgever in gesprek te raken, als je al een poosje werkloos bent
In mijn vorig artikel schreef ik dat solliciteren, zonder dat je nu een baan hebt, je kansen op de arbeidsmarkt verkleint.
Volgens de signaaltheorie geven werkgevers bij identieke kandidaten, waarvan de één geen baan heeft en de ander wel, de voorkeur aan de laatste. Het hebben van een baan wordt gezien als indicator voor goed werknemer zijn.
Een recruiter zei over kandidaten die al enige tijd werkloos zijn:
“Ik vraag mensen wat ze gedaan hebben tijdens hun werkloos zijn. Als ze mij niet op zijn minst één meetbaar voorbeeld kunnen noemen waaruit blijkt dat ze zich tijdens hun werkloos zijn ontwikkeld hebben als professional, dan vertel ik ze dat ik ze niet verder kan helpen. En dat ze me over een jaar maar moeten bellen als ze wel iets ondernomen hebben”.
Als je al enige tijd werkloos bent, hoe kun je dan je kans op een baan vergroten?
Aansluitend op de handreiking van de recruiter geef ik je een viertal tips.
photo by Bohman
1. Als je nu geen werk hebt, vergroot je met een proactieve opstelling je kans op een baan
Zelf stappen zetten om je te ontwikkelen als professional getuigt van ondernemerschap en van onafhankelijkheid van een opdrachtgever of leidinggevende. En dat is wat een selecteur graag ziet.
Ondernemend zijn kan op veel manieren.
Het oppakken van vrijwilligerswerk is bijvoorbeeld zo’n manier.
Neem dat vrijwilligerswerk ook op in je cv. Als het werk enige omvang heeft, vermeld het dan gerust bij je werkervaring. Vrijwilligerswerk hoef je niet per definitie bij je nevenactiviteiten te zetten.
Vergeet ook bij het vrijwilligerswerk niet om aan te geven wat jouw taken zijn (waren) en welke resultaten je hebt bereikt.
Een andere manier om je proactiviteit te laten zien is het oppakken van een cursus of een training. Of stage lopen bij een professional die het werk doet dat jij graag zou willen doen.
Ik herinner me een van mijn coachklanten die als net afgestudeerd bestuurskundige stage ging lopen bij een consultancy bedrijf. Als junior adviseur werd hem een baan aangeboden bij een klant. Met als resultaat dat het consultancy bedrijf zelf, hem een contract aanbood. En dat alles in een paar maanden tijd.
2. Zeker als je werkloos bent: stel je proactief op als je traditioneel solliciteert
In een eerder artikel zei ik, dat alleen sollicitatiebrieven schrijven je niet helpt aan een baan.
Sterker nog, waar de oude generatie zich nog kon richten op het vinden van een baan, zal de jongere generatie steeds meer zijn baan moeten creëren.
Mocht je desondanks traditioneel willen solliciteren, stuur nooit alleen een online sollicitatie.
Kijk of je mensen kent die bij de betreffende organisatie werken. Zeker als een vacature je erg aanspreekt en als de vacature past bij wat jij te bieden hebt.
Heb je geen connectie in de eerste lijn, bekijk dan wie in de tweede lijn jou in contact kan brengen met een sleutelpersoon in het betreffende bedrijf. LinkedIn is daarbij een heel handig hulpmiddel.
Misschien ken je zelfs iemand die jou bij het betreffende bedrijf kan aanbevelen. Of in elk geval een rol kan spelen, om jou de kans te geven om je te presenteren bij het bedrijf.
Maar zorg daarnaast in elk geval voor een heel goede sollicitatiebrief. Zodat de interesse van de selecteurs wordt gewekt, ook al heb je een gat in je cv.
3. Beter nog, zeker als je langere tijd werkloos bent: stop met traditioneel solliciteren
Doe je onderzoek naar de behoeften op de arbeidsmarkt.
Selecteer 10 tot 20 bedrijven waar je interesse naar uit gaat en leg proactief contact met mensen die daar werken.
Ga gesprekken aan, om te achterhalen tegen welke problemen zij aanlopen en met welke problemen zij druk doende zijn om die op te lossen. Vorm je zo een beeld van de expertise die zij nodig hebben.
Als je erin slaagt om een professionele relatie op te bouwen gebaseerd op gezamenlijke professionele interesse, dan heb je kans dat ze jou aan een baan willen helpen. Omdat jij wellicht de uitgelezen persoon bent om een bijdrage te leveren aan het oplossen van hun probleem.
Wil je het doen van onderzoek voor je baanverwerving laten werken? Lees mijn stappenplan er nog eens op na.
4. Doe aan Personal Branding
Voor welke problemen van werkgevers kun jij bij uitstek de oplossing bieden? Waarvoor moet een werkgever met name bij jou zijn?
Om jouw werkloos zijn te compenseren is het van cruciaal belang dat jij het probleem kunt identificeren dat jij graag oplost. En dat die oplossing laat zien welke expertise jij in huis hebt.
Het is belangrijk dat jij in staat bent om aannemelijk te maken, dat jij een bedrijf kunt helpen om geld te besparen of de omzet te verhogen.
Dan kun je laten zien dat het feit dat je nu geen baan hebt, niet betekent dat je geen waardevolle arbeidskracht bent.
Ze moeten jou gaan zien als een waardevolle werknemer waarvan de assets niet worden benut.
Ten slotte
Om de tips voor jou te laten werken en er optimaal profijt van te hebben, is het belangrijk dat je, ook als je nu geen baan hebt, blijft geloven in je professionele kwaliteiten.
Laat je niet van de wijs brengen door een afwijzing bij een sollicitatie.
Realiseer je dat een afwijzing hoort bij een sollicitatieproces. Een afwijzing betekent niet dat je niet gekwalificeerd bent of incapabel.
Zorg dat je jouw kwaliteiten overtuigd en overtuigend over het voetlicht kunt brengen.
Heb je onvoldoende zicht op je kwaliteiten? Of weet je niet voor welke problemen van werkgevers jij bij uitstek de oplossing bent?
Schrijf je dan in voor de training ‘Bouw je ideale loopbaan’.
Of maak een afspraak voor een oriënterend gesprek. Via e-mail ([email protected]) of telefonisch (0575-544588 / 06 54762865)
Geloven in je eigen kwaliteiten, dat is zeker een punt wat belangrijk is en blijft. Waarom jezelf afbranden en alles negatief benaderen? Dat gaat je niet verder helpen en ik vind dit artikel daarom een mooie ‘eyeopener’ voor mensen die het even niet zien zitten. Keep up the good work!
Thanks! En ja, je hebt helemaal gelijk. Onlangs twitterde ik nog ‘Ofschoon mensen vaak verweten wordt dat ze hun zwakheden niet kennen, blijken velen niet te weten waar ze goed in zijn’. Helaas is het zo, dat mensen vaak beter weten waar ze niet goed in zijn, dan dat ze weten wat hun kwaliteiten zijn. En daarmee doen ze zichzelf schromelijk tekort.